Oneindige scrollmogelijkheden – Meet the One pagers

Back to Blog

Oneindige scrollmogelijkheden – Meet the One pagers

Een website met maar 1 pagina?! Je ziet het vaker, een website waarbij je oneindig kan scrollen en zelden hoeft te klikken. De pagina vertelt een verhaal. Hoe verder je scrolt, hoe meer je te weten komt. Dit noemen we een one-page website, of kortgezegd: one-pager. Ze zijn hip, modern, trendy. Het is de trend die iedereen langzaam lijkt te gaan volgen. Maar waarom eigenlijk? Dit gaan wij je uitleggen.

Zeg maar ‘Dag’ tegen klikken

Sinds een aantal jaar zien we een beweging in de wereld van web development: de websites met meerdere losse pagina’s worden samengevoegd. Dit soort websites noemen we one-pagers. Je doorloopt de website wanneer je simpelweg scrolt. Wanneer we in de markt kijken, zien we dat vele one-pagers gebruikt worden om diensten aan te bieden of informatie te geven. Wat vroeger als ‘onaf’ werd bestempeld, is nu populairder dan ooit.

Laten we eens kijken naar de voordelen..

 

Increase your conversion!

Recente studies tonen aan dat een one-pager leidt tot meer conversie, tot wel 37,5%! Dit komt omdat de bezoeker sneller door de pagina heen kan gaan, met minder afleiding en zoekwerk. Alles is in een oogopslag te zien. Handig voor de luie lezers onder ons 😉

Een informatiepunt

Omdat de website maar uit een pagina bestaat, is ook gelijk alle informatie direct en snel beschikbaar. Vaak is een one pager ook een gestructureerde manier om je informatie te tonen. De navigatie speelt hierbij wel een erg belangrijke rol. Je moet duidelijk je punten benoemen, zodat je gast ook op je pagina blijft.

… en wanneer je toch naar de technische kant gaat kijken

Is het niet meer nodig om oneindig veel nieuwe pagina’s te laden. Dit scheelt dus een hoop (een aantal seconde) wachttijd.
Daarnaast hoeft er weinig geoptimaliseerd te worden omdat de website simpelweg maar uit een pagina bestaat. Dit scheelt schrijfwerk en natuurlijk nog meer tijd!

Jouw bedrijf is trendy als…

Je een one page website hebt! Ja, geloof ons. Wanneer je meegaat met deze trend, ziet je website er gelijk wat gelikter uit. Het kan voor potentiële klanten een teken zijn dat jij wel degelijk op de hoogte bent van de nieuwste trends en ontwikkelingen en ook up-to-date wilt blijven.
Let wel op; het is helemaal niet fout om geen one page website te hebben. Kijk vooral wat er bij je bedrijf past en welk publiek je aan wilt trekken. Stel jezelf de vraag: ‘Wat heeft mijn bedrijf daadwerkelijk nodig?’

En wat vooral voor de Nederlander belangrijk is

Een one page website is mogelijk een goedkopere oplossing. Waarom? Er zit minder werk in ontwerp en ontwikkeling van de website. Dit betekent direct ook het tweede punt: minder onderhoud.

Oké, je hebt nu de pro’s van ons ontvangen. Aan alle voordelen zitten natuurlijk ook nadelen, namelijk…

 

Ze kunnen je website niet vinden

Als we spreken over de vindbaarheid van een website, is een one pager een no-go. Bijna alle strategieën die bijdragen aan de goede vindbaarheid van een website zijn erg lastig toe te passen, tenzij je dit helemaal niet interesseert natuurlijk.
Daarnaast voert Google de truc uit om informatie die hoger staat op de pagina meer waarde toe te kennen dan alle andere informatie. Wanneer je website toch gevonden wordt, is de presentatie van het resultaat ook minder aantrekkelijk. Denk hierbij aan het ontbreken van Sitelinks, slechts een Google+ Authorship etcetera. Voor een webshop is dit allemaal niet erg handig.

Marketing kosten stijgen

Google AdWords-kosten worden deels bepaald op basis van de inhoud van de pagina in combinatie met de kwaliteit van de totale website (Quality Score). Adverteren wordt daardoor duurder voor een pagina die niet 100% op het advertentie-onderwerp gericht is. Google beoordeelt namelijk de inhoud van de pagina en koppelt deze aan de advertentie-inhoud om tot een tarief te komen. Bij een one-site page is de inhoud relatief ‘vaag’ voor Google, omdat alles op die ene pagina staat. In het kort: hoe minder specifiek de inhoud, hoe duurder de advertentie.

Loading…

Alle tijd die je bij de voordelen jezelf hebt bespaard, ben je wellicht al kwijt. Omdat letterlijk alles op een pagina staat, moet de browser al deze informatie, afbeeldingen etc in een keer inladen. Gevolg: de customer journey van de gast heeft een slecht begin.

Maar… er is natuurlijk wel een oplossing om dit probleem te tackelen. Dit kan door afbeeldingen te ‘lazy-loaden’. Dit betekent dat de afbeeldingen op de websites pas worden getoond als de klant in de buurt komt met scrollen. Google kan de tekst goed indexeren terwijl de website toch sneller wordt. Hiervoor zijn verschillende plug-ins beschikbaar.

Het make-or-break punt

De gouden regels bij webdesign: zorg ervoor dat de informatie boven de page-fold of ‘vouw’ de bezoeker overtuigt om een kijkje te gaan nemen op de website. Dus: dit stukje is key voor het creëren van een goede conversie. Kijk dus altijd vanuit het oogpunt van de bezoeker en stel jezelf de vraag: ‘Weet ik nu dat ik moet scrollen om de rest van de informatie te zien?’. Om het bezoekers nog een stukje makkelijker te maken, is de navigatie hier onze grootste vriend.

Een zwart gat voor online marketeers

Bezoekersgedrag analyseren is bijna onmogelijk. Wanneer je website maar uit een pagina bestaat, kun je namelijk niet bepalen welke delen van de site het meest interessant zijn voor het publiek. Omdat er geen paginawissels zijn, is het niet mogelijk om te bepalen op welke wijze de bezoeker door de aangeboden informatie navigeert. Feitelijk zal de bounce rate (het % aantal bezoekers dat de site verlaat) op 100% liggen. Meer kom je helaas niet te weten.

 

En nu dan?

Om even een korte conclusie te trekken, kunnen we stellen dat een one pager ideaal is voor bedrijfspagina’s maar nadelig kan zijn voor webshops. One pagers zijn snel te ontwikkelen en te optimaliseren, werken soepeler en hebben minder onderhoud nodig. Grote bulken met informatie worden erg onoverzichtelijk. Een reden om een one pager niet te overwegen, is wanneer SEO en het verkopen van producten erg belangrijk is.

 

Maar waarom werkt Scrollmate er wel mee?

Wij focussen ons op bedrijfspagina’s. We willen een snelle en goede website afleveren waarbij de klant zo weinig mogelijk last heeft van onderhoudswerkzaamheden en ingewikkelde processen.

Zijn we alleen bereid bedrijfspagina’s te creëren? Zeker niet! Natuurlijk staan we open voor alles en geloof ons, deze kennis hebben wij ook in huis. Samen maken wij er een feest van om naar te kijken; ons scroll festijn!

Deel dit bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Blog