5 Webdesign trends die 2021 zullen domineren

Back to Blog

5 Webdesign trends die 2021 zullen domineren

We krijgen het alsmaar te horen: het leven na de coronacrisis zal voorgoed veranderen. Of dit zo is, dat moet nog blijken. Wat ik echter wel met zekerheid durf te zeggen is dat het online landschap met een razend tempo aan het veranderen is. Voor ondernemers is het commercieel gezien belangrijk om op de hoogte te zijn van de trends en daarop in te zetten. Voor het gemak heb ik de (in onze ogen) meest relevante webdesign trends van 2021 op een rijtje gezet! 

  1. Aanmoedigen van persoonlijk contactt
  2. Anti-design
  3. Visuele communicatie
  4. Mobiel-vriendelijke websites
  5. Astronomische website snelheden 

#1    Aanmoedigen van persoonlijk contact  

Nu fysiek winkelen niet vanzelfsprekend meer is, is het belangrijk om het voor de klant gemakkelijk te maken om contact op te nemen. Waar de verkoper voorheen de klant kon voorzien persoonlijk advies, is de website van dezelfde verkoper een stuk afstandelijker.  

‘Je kunt me altijd appen!’ 

We shoppen dan misschien vaker online, in sommige gevallen vinden we het fijn om contact op te nemen met de verkoper voordat we overschakelen op iDeal. Als is het maar om er zeker van te zijn dat de webwinkel wordt gerund door mensen van vlees en bloed. Geef je potentiële klanten daarom de mogelijkheid om dit te doen. We zien ook steeds vaker dat bedrijven een WhatsApp bedrijfsaccount maken, zodat mensen voor een vraag gewoon even kunnen ‘appen’. 

#2    Anti-design  

Less is more’ is een (wellicht wat afgezaagde) quote die we allemaal wel kennen. Maar het beschrijft precies de ontwikkeling die we zien in de digitale wereld. Web design is aan het verschuiven van schreeuwende webpagina’s met overdreven lettertypes en felle kleuren naar pagina’s met een meer minimalistisch design. 

We worden steeds vaardigere online-shoppers, met als bijkomstig effect dat onze ‘bullshit-radar’ sterker wordt. In een enkele oogopslag hebben we meestal wel een idee of een website betrouwbaar is of niet. Voor web design betekent dit dat we terug naar de kern moeten.  

Houd je website overzichtelijk en rustig en focus je op de kristalheldere boodschap die je over wilt brengen op de bezoeker. Dit leidt tot een betere user experience, waardoor mensen langer op je website blijven, wat weer goed is voor de SEO! 

Minimalistisch webdesign Josehenssen.com (gemaakt door Scrollmate)

#3    Visuele communicatie  

Maar liefst 65% van de mensen beschouwt zichzelf als visueel ingesteld (bron). Het zou voor bedrijven daarom een no-brainer moeten zijn om in te zetten op beeldmateriaal, in plaats van tekst. 

Er zijn meerdere redenen waarom video effectiever is dan tekst. Eén van die redenen is dat video’s beter worden onthouden en de herkenning van een merk bevorderen. Om er nog maar eens een interessante statistiek tegenaan te gooien: kijkers behouden 95% van een bericht wanneer ze het in video bekijken, vergeleken met 10% wanneer ze het in tekst lezen (bron).  

Meer en meer bedrijven beginnen dit te begrijpen en dit zien we in 2021 ook steeds vaker terug. Beeldmateriaal dient als een goede basis voor het ontwerp van de website. Maar toch zijn er nog veel website die gebruik maken van slechte foto’s. Ook word er naar mijn mening overmatig gebruik gemaakt van stockmateriaal, wat de geloofwaardigheid van een bedrijf vermindert. 

#4    Mobiel-vriendelijke websites 

 Nog te veel websites worden gebouwd en geoptimaliseerd voor een desktopweergave. Dat is zonde, want tegenwoordig bezoekt zo’n 50% van mensen een website met een mobiel apparaat (bron). Deze stijging in mobiele bezoeken lijkt ook in 2021 door te zetten.  

Het moge wel duidelijk zijn dat het van groot belang is dat je website op meerde type apparaten funcioneert. ‘Responsiveness’ is woord dat in het vakjargon hiervoor wordt gebruikt.  

Werkt een website alleen maar op een desktop? En is de mobiele versie niet meer dat een incoherent geheel van losse elementen? Dan is responsiveness niet op orde. En dat kan een bedrijf klanten kosten, want ‘You never get a second chance to make a first impression’. 

#5    Astronomische website snelheden  

‘Geduld is een schone zaak’. Mijn ouders hebben er werk van gemaakt dat ik deze uitspraak nooit meer zou vergeten. Geduld lijkt echter een schaars goed te in het digitale tijdperk. Alles moet sneller en efficiënter.  

We hebben geen tijd meer om 3 seconden te wachten totdat een webpagina is geladen. Letterlijk. Uit data van Google blijkt dat 53% van smartphone gebruikers afhaakt als een website er langer dan 3 seconden de tijd neemt om te laden (bron). Dit percentage ligt echter 87% lager wanneer een website binnen 2 seconden laadt. 

Het is dus belangrijk om te zorgen dat een website snelle laadtijden heeft, wat dit leidt ertoe dat bezoekers minder snel wegklikken, wat een hogere conversie als gevolg heeft! 

Dus…

Het digitale bedrijvenlandschap wordt steeds verzadigder en competitiever. Het is daarom van belang om te ontwikkelingen op de voet te volgen en te handelen waar nodig. Want succesvol ondernemen lijkt tegenwoordig meer en meer te gaan over aanpassingsvermogen, in plaats van doorzettingsvermogen. 

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste trends en ontvang je graag tips & tricks om alles uit jouw website te halen? Abonneer dan nu op onze nieuwsbrief! 

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Blog
Chat openen
1
Hulp nodig?
WhatsApp chat met Scrollmate
Hallo 👋
Kunnen we jou helpen?
Bekijk je dit vanaf een laptop? Stuur een appje naar: +31 6 30 04 96 32