Wat is SEO?

Back to Blog
Zoekmachineoptimalisatie

Wat is SEO?

SEO is kort voor ‘search engine optimalisation’, of in het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Maar wat betekent dit? Simpel gezegd is SEO is een vorm van marketing. Het is een verzameling van activiteiten die als doel hebben om een website hoog te laten scoren. Het gaat dan om de organische zoekresultaten van een zoekmachine voor trefwoorden die relevant zijn voor jouw website.

Het mooie van SEO is dat organische zoekresultaten niets kosten. Voor een bedrijf zonder een ruim marketingbudget kan SEO een goed alternatief zijn voor SEA, wat ‘search engine advertising’ betekent. In andere woorden: zoekmachine adverteren. Hierbij betaal je een zoekmachine om je website beter vindbaar te maken.

Het is dus zeker de moeite waard om meer te leren over SEO. In dit artikel zetten we op een rijtje wat zoekmachineoptimalisatie precies is en waarom wij denken dat het slim is om er meteen mee te starten.;

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is SEO;
  • Hoe werkt SEO: Een simpel voorbeeld;
  • De onderdelen van SEO;
  • SEO voor jouw business

Wat is SEO?

‘SEO’ staat dus voor ‘search engine optimization’. Het omvat alle technieken die ervoor zorgen dat jouw webpagina hoger komt te staan in een zoekmachine. Dit wordt ook wel eens ‘organische ranking’ genoemd. Als je ervoor zorgt dat deze ranking op orde is, dan kun je gratis en voor niets bezoekers naar je website trekken.

Veel bedrijven kiezen ervoor om te betalen voor een goede vindbaarheid op een zoekmachine. Met behulp van zoekmachine adverteren (SEA) kunnen ze een hogere ranking behalen.

‘Maar waarom geven zoekmachines dan nog iets om SEO? Het levert ze toch geen geld op?

Nou, indirect wel. Doordat jij je website optimaliseert voor bepaalde zoekwoorden wordt het voor vergelijkbare bedrijven moeilijker om ook hoog te ranken. Hierdoor zijn ze sneller geneigd om over te gaan op SEA, wat geld kost.

Een simpele zoekopdracht in Google laat het verschil tussen SEO en SEA al zien. De pagina waarop je belandt nadat je op ‘zoeken’ hebt geklikt heet de ‘SERP’, ofwel de ‘search engine results page’. Deze pagina laat je zowel de ‘organische’ zoekresultaten zien als de ‘pay-per-click’ (PPC) advertenties. Pay-per-click, of betaal-per-click advertenties, zijn advertenties waar het achterliggende bedrijf alleen voor betaalt zodra het wordt aangeklikt door een bezoeker.

Zoekresultaten: SEO en SEA

Je ziet dat betaalde advertenties hoger ranken. Het is alleen wel een veelgemaakte denkfout dat je een specifieke positie kan afkopen in Google. Maar let op, dat is niet zo! Als je aan de slag wilt gaan met SEA, nadat je SEO op orde is, dan raden we je aan je hier eerst goed in te verdiepen.

Hoe werkt SEO: een simpel voorbeeld

Om een beter beeld te krijgen van hoe SEO werkt is het handig om een eenvoudig voorbeeld te nemen. Stel je twee websites voor: Website A en Website B.

Website A is niet responsive, wat betekent dat gebruikers op tablets en smartphones moeite zullen hebben met het navigeren en gebruiken van de website. Website B daarentegen, is responsive. Wat een betere gebruikerservaring betekent voor gebruikers van tablets, smartphones en desktops.

In dit geval is het voor een zoekmachine erg eenvoudig om te bepalen welke website gebruiksvriendelijker is, namelijk Website A. Deze website zal daarom hoger scoren in de zoekresultaten. Daardoor is de kans groter dat deze website organische bezoekers zal krijgen. ‘Responsiveness’ is echter maar één van de honderden factoren die belangrijk zijn voor een goede SEO.

De onderdelen van SEO

Om grip te krijgen op de belangrijkste onderdelen van SEO kunnen we 3 categorieën onderscheiden:

  • Techniek: de technische aspecten van je website die bepalend zijn voor SEO;
  • Content (On-page SEO): Dit type SEO gebeurt op je website;
  • Autoriteit (Off-page SEO): Dit type SEO gebeurt buiten je website.

Alle categorieën zijn erop gericht om je website gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder te maken voor internetgebruikers en zoekmachines. Wanneer zoekmachine ‘crawlers‘ zien hoe vriendelijk je website is voor hen en voor gebruikers, dan is de kans groter dat je site beter rankt voor verschillende zoektermen.

Techniek

Dit type optimalisatie kan heel ver gaan en wordt beïnvloedt door talloze factoren. Om te beginnen hangt het af van het ‘content management systeem’ (CMS) dat je gebruikt. Hoe zoekmachine vriendelijk is dit CMS? Vanuit puur SEO technisch standpunt kan het beter zijn om geen CMS te gebruiken. Maar voor onze klanten werken wij voornamelijk met WordPress als CMS. Dit systeem biedt een spectrum aan voordelen die voor een klant belangrijker kunnen zijn dan alleen een optimale SEO. Om die reden gaan we hier wat dieper in op WordPress.

Wanneer je WordPress gebruikt zijn er een paar technische zaken die van belang zijn voor de SEO. Bijvoorbeeld, het thema dat je kiest, de plug-ins die je installeert en de hosting die jouw website in de lucht houdt. Dit zijn enkele aandachtspunten om in de gaten te houden:

  • CMS en thema
  • Hoeveelheid en soorten plug-ins
  • Website structuur
  • SSL-certificaat
  • Snelheid en caching
  • Crawl budget

Content (On-page SEO)

Deze categorie wordt ook wel eens ‘content optimalisatie’ genoemd. Wij zijn van mening dat dit het belangrijkste onderdeel van SEO is, want hier heb je als bedrijf veel controle over. Jij bent namelijk geheel verantwoordelijk voor wat je op je website zet.

Het begint allemaal met goede content. Maar voordat je begint met schrijven is het belangrijk om je doelgroep goed te onderzoeken. Welke woorden en zinnen typen je potentiele klanten in de zoekbalk van de zoekmachine in? Waar zijn ze naar op zoek? Hoe zoeken ze hetgeen waarnaar ze opzoek zijn?

Het kan helpen om eerst een uitgebreide zoekwoord analyse te doen voordat je SEO inzet. Zo weet je welke woorden je moet gebruiken in je content. Hiermee vergroot je de kans dat potentiele klanten op jouw website belanden via een zoekopdracht.

Maar je kunt ook de andere kant op werken. Kijk naar wat je aanbod naar de markt is en leid daar je zoekwoorden uit af. Vervolgens is het zaak om goed te meten op welke zoekwoorden je website getoond wordt. Meten is weten!

Net als techniek optimalisatie omvat on-page SEO verschillende ranking factors. Als je de tijd neemt om deze factoren te verbeteren zul je hoger in de zoekmachine ranken. Het maakt je website moeilijker te overtreffen door concurrenten.

Dit zijn enkele on-page optimalisatiefactoren om op te focussen:

  • URLs
  • SEO titels
  • Meta omschrijvingen
  • Alt tags
  • Zoekwoorden
  • Content
  • Interne links
  • Afbeeldingen

Content (Off-page SEO)

Deze categorie wordt vaak ‘linkbuilding‘ genoemd. Het is een strategie (bijvoorbeeld door social media marketing of influencer marketing) om externe links en reviews te genereren, zodat de geloofwaardigheid en positie van je website stijgt. In tegenstelling tot on-page SEO, ligt deze vorm van optimalisatie buiten jouw controle.

Hoe meer links naar jouw website verwijzen hoe beter. Toch? Het is iets gecompliceerder dan dat. Stel je voor dat je veel externe links hebt vanaf websites met een hogere ranking dan jouw website. In dat geval geven die links je meer autoriteit. Het tegenovergestelde is ook waar. Heeft je website links vanaf websites met een lagere ranking, je voelt hem al aankomen, dan daal je in ranking.

Linkbuilding is een vak op zich. Als je liever lui dan moe bent, dan kun je linkbuilding gewoon inkopen. Maar in onze ogen is het schrijven van goede en waardevolle content de key. Dit verhoogt namelijk de kans dat websites met een hogere ranking hoogte van je krijgen en je linken op hun website. Op die manier krijg je een echte vorm van autoriteit.

SEO voor jouw business

Gefeliciteerd! Nu weet je hoe SEO werkt. Maar hoe kun je SEO marketing voor jouw business laten werken? En met ‘voor jou laten werken’, bedoelen we: helpen om de positie van en het verkeer naar jouw website te verhogen. Veel ondernemers kiezen ervoor om zelf de handen vuil te maken en te experimenteren met SEO. Zorg ervoor dat je vanaf het begin goed bijhoudt welke SEO werkzaamheden je uitvoert en wat dit concreet oplevert. Goede tools hiervoor zijn Google Analytics en Google Search Console.

Het optimaliseren van jouw website is zeker geen onmogelijke taak. Met wat speuren op Google (hoe ironisch) kun je een heel eind komen. Als je wat minder technisch aangelegd bent, vindt je het misschien een uitdaging. In dat geval kun je contact opnemen met een marketingbureau dat zich specialiseert in SEO. Maar hoe je SEO ook aanvliegt, het loont om ermee aan de slag te gaan.

Deel dit bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Blog